حضرت محمد در مثنوی قسمت 11
 
نگین انگشتر (روستای گرمه)
ادبی

دست را اندر احد و احمد بزن                  ای برادر ، واره از بوجهلِ تن ( 728 )

 

ای برادر به دامن احد ( خداوند ) چنگ بزن ، یعنی به خدا توجه کن و دست به دامن حضرت احمد ( رسول خدا ) شو و تلاش کن تا از دست ابوجهل تن رها شوی .

توضیح : ابوجهل یکی از بزرگترین دشمنان رسول خدا و دین اسلام بود که از هیچ گونه دشمنی در حق رسول خدا دریغ ننمود و به مخالفت خود با رسول خدا ادامه داد تا زمانی که آن حضرت به مدینه مهاجرت نمود . ابوجهل پس از آن نیز دست از دشمنی با رسول خدا برنداشت و در جنگ بدر به سال دوم هجری به هلاکت رسید .

احد و احمد :

ز احمد تا احد یک میم فرق است       همه عالم در این یک میم غرق است

 

احد نامی از نامهای پروردگار است که در قرآن آمده و نمونه ان سوره توحید است (( قل هوالله احد )) و احمد نامی از نامهای رسول خداست که در قرآن و در سوره صف آمده است . جناب مولانا در این بیت احد و احمد را در کنار هم قرار داده است . علمای علم حروف در این زمینه حرفها دارند که مناسب این گفتار نیست و نگارنده نیز اطلاعی از آن ندارم فقط به ذکر به این مطلب از علامه حسن زاده آملی اکتفا میکنم که وقتی درباره علم حروف از او میپرسند ایشان میفرمایند :امام صادق علیه السسلام فرموه اند برای سلامتی بیماران خود سوره حمد را  بخوانید زیرا تنها سوره قرآن است که حرف (( فا )) در آن نیست . تن را نیز مولانا در این بیت معادل نفس اماره گرفته که با بوجهل آن را همراه کرده است .       

 

اسد

 

 




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خبر،عـکس و مطلب از گرمه و دل نوشته و آدرس sooreno.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان